Back

Digitalna dostopnost? Ni vprašanje, če vam koristi. Vprašanje je, kako zelo.

Jure KožuhMarch 31, 2025
Digitalna dostopnost? Ni vprašanje, če vam koristi. Vprašanje je, kako zelo.

Dostopnost ne koristi le osebam s funkcionalnimi omejitvami – koristi vsem in posledično tudi zaslužku.

Ste že kdaj iskali gumb na strani, a ga niste takoj našli? Vas je obrazec preskakoval polja ob pritisku na Tab? Ste pritisnili Enter, pa se ni zgodilo nič?

To je dostopnost.

Pogosto jo povezujemo le z osebami s posebnimi potrebami, a v resnici koristi vsem – izboljša uporabniško izkušnjo za slehernega obiskovalca.

Na svetu je 1,3 milijarde ljudi s trajno funkcionalno oviranostjo. Še več jih je začasno oviranih – zaradi poškodbe ali okoliščin. Zato dostopnost ni dodatek, temveč nuja. Omogoča, da so digitalne rešitve hitrejše, enostavnejše in manj frustrirajoče za vse.

Časovnica z dvema mejnikoma. Na levi strani je leto 2018 z oznako “Javno” in opisom “Zakon o dostopnosti spletišč in mobilnih aplikacij (ZDSMA)”. Na desni strani je leto 2025 z oznako “Zasebno” in opisom “Zakon o dostopnosti izdelkov in storitev za invalide (ZDPSI)”. Med njima je časovna črta.

Zakonodaja o digitalni dostopnosti v Sloveniji velja od leta 2018 za javne ustanove, od leta 2025 pa tudi za zasebni sektor.

Kdo je zavezan k dostopnosti: zakonodaja

Z 28. junijem 2025 začne veljati Zakon o dostopnosti izdelkov in storitev za invalide (ZDPSI), ki prenaša Evropski akt o dostopnosti v slovenski pravni red. Novost je razširitev zahtev tudi na zasebni sektor.

Javna spletna mesta in aplikacije so dostopnost že dolžna zagotavljati po zakonu iz leta 2018 (ZDSMA). Obe zakonodaji temeljita na smernicah WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), priporočena je različica 2.2, ki poskrbi za večjo dolgoročno skladnost.

Po novem bodo k dostopnosti zavezana tudi podjetja, ki ponujajo določene digitalne proizvode ali storitve.

Ali spadate med zavezance?

Med zavezance spadate tudi vi, če ponujate storitev ali proizvod, ki spada v eno izmed naslednjih kategorij:

Potrošniške računalnike in operacijske sisteme
Samopostrežne terminale (npr. bankomati, avtomati za vozovnice, informacijski terminali)
Interaktivno opremo za elektronske komunikacijske storitve in avdiovizualne storitve
E-bralnike
Elektronske komunikacijske storitve
Dostop do avdiovizualnih medijskih storitev
Zračni, avtobusni in vodni potniški prevoz
Potrošniške bančne storitve
E-knjige
Storitve e-trgovine

V primeru storitev so izmed zavezancev izvzeta mikropodjetja.

Ker je določitev, katero podjetje je dejansko izvzeto, odvisna od specifičnih pravnih okoliščin, priporočamo posvet s pravnim strokovnjakom. Ta članek ne predstavlja pravnega nasveta.

Dvignimo raven dostopnosti

Kljub zakonodajnim zahtevam, ki obstajajo že dlje časa, lahko ocenimo, da rezultati, ki jih te zahteve prinašajo, niso posebej spodbudni. V mnogih primerih so rešitve le delne in nizke kakovosti. Razlogov za to je več, a glavno krivdo nosi podcenjevanje pomena dostopnosti zaradi napačne ocene deleža uporabnikov, katerim spoštovanje pravil dejansko koristi.

Dostopnost ni kot plast oblačil, ki jo oblečeš, ko te zazebe. Je sestavni del tkanine vsakega oblačila.

Zato tudi rešitve, ki dostopnost dodajajo le kot dodatno plast – na primer vtičniki za dostopnost – pogosto niso učinkovite in ne odpravljajo izvirnih težav. V mnogih primerih celo otežijo uporabo produkta, zlasti za uporabnike z najvišjo stopnjo oviranosti.

Če produkte razvijamo pravilno in sistematično, brez uporabe pretiranih bližnjic, bomo večino zahtev pokrili že v osnovi. Kasneje bo treba poskrbeti le še za manjši delež.

Graf prikazuje rast stroškov dostopnosti skozi faze razvoja produkta. Krivulja se vzpenja od leve proti desni, skozi faze: Definicija, Oblikovanje, Razvoj, Testiranje, Javno dostopen produkt. Nad fazo “Oblikovanje” je krog z napisom: “67% – Za večino potreb lahko poskrbimo v fazi oblikovanja.” Krivulja poudarja, da se stroški za vključevanje dostopnosti povečujejo, če se tega ne upošteva že v zgodnjih fazah.

Graf prikazuje čas, potreben za dosego primernega nivoja dostopnosti produkta ob različnih točkah v njegovem življenjskem ciklu. Prej ko začnemo z zagotavljanjem dostopnosti v procesu razvoja produkta, 
tem lažje in stroškovno ugodneje je doseči želeni nivo dostopnosti.

Pravi začetek. Boljši rezultat. Nižji stroški.

Dostopnost je bistveno ceneje upoštevati že na začetku projekta kot jo reševati naknadno. Če jo vključimo v fazi načrtovanja, oblikovanja in razvoja, so potrebne le manjše prilagoditve za zakonodajno skladnost.

Tako dobimo kakovostnejšo rešitev, ki koristi vsem uporabnikom in izboljša poslovni rezultat. Obseg nadgradenj pa je smiselno prilagoditi glede na zakonske obveznosti in cilje projekta.

Nikdar ni prepozno za pravi pristop

Nikakor ne moremo pričakovati, da se bo zaradi zakonodajnih sprememb na novo pristopilo k razvoju vsakega obstoječega digitalnega proizvoda. Veliko je primerov, kjer to ne bi bila finančno upravičena odločitev. V takih primerih je najbolj smiseln prvi korak ocena obstoječe rešitve. Ta ocena identificira težave, oceni njihovo kritičnost in predlaga izboljšave. Tako se lahko k spremembam pristopi strateško in celovito ter se izdela načrt za pot, ki vodi do dostopnejše rešitve.

Nič ni namreč kakovostno izvedljivo čez noč – dobra rešitev zahteva dober načrt.

Ponovimo: dostopnost koristi prav vsakemu uporabniku. In ponudniku.

Opustimo razmišljanje, da skrb za dostopnost koristi le majhnemu deležu uporabnikov. Smiseln naslov strani, jasno opazen gumb ter dobro berljivo in razumljivo besedilo (če izpostavimo le nekaj primerov) izboljšujejo izkušnjo prav vsakega uporabnika. V mnogih primerih celo pohitrijo njegovo nakupno pot ter okrepijo zaupanje v blagovno znamko.

Posvetimo torej dostopnosti več pozornosti. Srednje- in dolgoročno bo njen učinek viden in merljiv.

Želiti doseči večjo dostopnost vašega spletnega mesta ali aplikacije?

Skrb za dostopnost vključujemo v vse faze zasnove in razvoja – od koncepta do implementacije. Hkrati ponujamo ocene obstoječih rešitev, ki identificirajo težave, ocenijo njihovo kritičnost in predlagajo ciljno usmerjene izboljšave.

Smo nosilci certifikata IAAP CPACC (Certified Professional in Accessibility Core Competencies), ki ga izdaja Mednarodno združenje strokovnjakov za dostopnost (International Association of Accessibility Professionals – IAAP).

Ustvarimo boljšo uporabniško izkušnjo za vse. Kontaktirajte nas in dogovorili se bomo za brezplačen posvet.

Accessibility audit

Make your product usable

  • Identify barriers that prevent users with disabilities from using your product effectively.

  • Comply with WCAG and the upcoming European Accessibility Act (EAA).

  • Improve usability for all users, not only those with disabilities.

  • Fix issues – We go beyond audits to help you resolve the problems.

Make your product usable

From 2.500 €

Service details
Back

Get to know CNJ (without the awkward small talk)

Let's talk

Hop on a chill 30-minute call,
no pressure, no pitch deck required.
Just pick a time that works for you
and we’ll bring the brains.

Not into video calls or just in a rush?

[email protected]